
Jornada
Pràctiques artístiques i comunitat: la diàspora xinesa a Espanya. Trobada amb l’artista Xirou Xiao
Publicat dimarts 22 de Abril, 2025
La Universitat de Barcelona, amb la col·laboració de Casa Àsia i la Fundació Institut Confuci de Barcelona organitzen “Pràctiques artístiques i comunitat: la diàspora xinesa a Espanya. Trobada amb l’artista Xirou Xiao”. Aquesta trobada proposa una reflexió sobre les pràctiques artístiques contemporànies com a espais de construcció col·lectiva, identitària i comunitària en el context de la diàspora xinesa a Espanya. A partir del treball performatiu de l’artista Xirou Xiao, es vol explorar el paper de l’art com a eina d’expressió i reivindicació per a les dones joves xineses a Espanya.
La jornada comptarà també amb una taula rodona amb investigadores especialitzades en art, cultura i migracions. L’activitat vol oferir un espai de diàleg, visibilització i anàlisi al voltant de les pràctiques artístiques vinculades a les migracions i la diversitat cultural.
Dades de l’activitat
Dimecres 14 de maig de 2025, 9:30h
Fundació Institut Confuci de Barcelona
c. Elisabets 10 | 08001 Barcelona (mapa)
<M> Catalunya L1, L3.
Entrada gratuïta prèvia inscripció, aforament limitat.
Programa
9.30-9.35 Paraules inicials a càrrec de:
- Àngels Pelegrín (UB)
- Gaëlle Patin Laloy (Casa Àsia i FICB).
9.35- 11.00 Dra. Xirou Xiao: Cangrejo Pro: la performance colectiva y mujeres-jóvenes-chinas en Madrid.
11.30-12.30 Taula rodona amb l’artista Xirou Xiao, Amelia Sáiz López, Irene Masdeu i Laia Manonelles Moner
- Dra. Amelia Sáiz López, UAB: "Activismo cultural de origen chino en la cultura española"
- Dra. Irene Masdeu, UAB: "Identidades colectivas y autorepresentaciones en espacios museísticos"
- Dra. Laia Manonelles Moner, UB: “La diàspora xinesa a Espanya: Pràctiques col·laboratives i processuals”
13.00 Paraules finals
Sobre les ponents
Xirou Xiao
Xirou Xiao, nascuda a la Xina i establerta a Madrid des del 2013. Doctora per la Facultat de Belles Arts (Universitat Complutense de Madrid). Treballa principalment com a artista, investigadora i educadora. També és performer, mediadora artística i intercultural, gestora i assessora cultural. La seva passió és la creació col·lectiva. És creadora i directora de la companyia de performance Cangrejo Pro 螃蟹计划, cofundadora de l’Associació Liwai Acción Intercultural, directora del projecte de mediació artística i comunitària 天马行空 TIĀN MǍ XÍNG KŌNG amb les famílies xineses de Madrid, i membre de la Xarxa de Diàspora Xinesa a Espanya i del col·lectiu Mesa Redonda.
Forma part del comitè assessor per a la renovació del Museu Nacional d’Antropologia (2024-2025), convidada pel Ministeri de Cultura d’Espanya. És co-comissària de l’exposició temporal “ZHŌNGGUÓ. El País del Centre” al Museu Nacional d’Antropologia (2023-2024); col·laboradora del “V Festival de Videoartistes Xineses” (2025, Espanya-Mèxic); coautora del llibre Treinta (Comisura, Madrid, 2024); directora del projecte “Dramas+ Barrio Usera” al Centro Dramático Nacional (2024); directora de càsting i assessora cultural de la pel·lícula Chinas (Arantxa Echevarría, 2023) i cocreadora del projecte Mapas de memorias migrantes (2021-actualitat).
Ha col·laborat en diverses accions artístiques, culturals i educatives amb institucions culturals d’Espanya i internacionals: la UNESCO, l’OIM, el Ministeri de Cultura, el Ministeri d’Igualtat, la Subdirecció General de Museus Estatals, el Museu Nacional del Prado, el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, el Museu Nacional d’Antropologia, la Universitat de Nova York a Madrid, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat Autònoma de Madrid, la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Saragossa, el Centre de Creació Matadero Madrid, etc.
Amelia Sáiz López
Amelia Sáiz López és professora d’Estudis d’Àsia Oriental a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), co-IP del grup de recerca Inter-Asia. Fa vint anys que investiga la presència xinesa a Espanya, amb una atenció especial a les dones xineses, un interès que connecta amb el seu estudi de la societat xinesa des d’una perspectiva de gènere, així com amb els moviments de dones a l’Àsia Oriental. En els darrers anys també ha investigat les representacions a la producció cultural espanyola sobre la presència xinesa, una temàtica en què ha coeditat recentment Narrativas de “lo chino” en el espacio literario de las Américas y la Península Ibérica (Bellaterra, 2020), amb María Montt Strabucchi. Entre les seves últimes publicacions destaquen “Leaving China. Gender and Social Class in the New Female Chinese Mobilities to Spain” (Brill Publishers, 2025), i amb Joaquín Beltrán Antolín Allá donde llegan las olas. La población china en España (Catarata, 2025) i “Chinese Contributions to Spanish Culture: An Overview” (Routledge, 2025).
Irene Masdeu
Irene Masdeu Torruella és professora lectora al Departament de Traducció, Interpretació i Estudis d’Àsia Oriental de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). És antropòloga i doctora en Estudis Interculturals, amb una tesi doctoral sobre mobilitat, retorn i vincles transnacionals en el context de la migració xinesa. Ha participat en nombrosos projectes de recerca sobre migració xinesa, incloent-hi treball de camp etnogràfic tant a la Xina com a Espanya. Actualment, investiga la producció artística i cultural en el context de la migració xinesa i coordina l’arxiu digital Chinacult.es (UAB). Entre les publicacions recents cal destacar el capítol escrit amb Wang Simeng (2024): "Entrepreneurial and Transnational Socialisation among Descendants of Chinese Migrants: A Cross-country Study on New Transnational Mobilities Between Europe and China". In M. Thunø, S. Wang, E. Tran Sautede, & Y. Tseng (Eds.), Handbook on Chinese Migration to Europe (1 ed., pp. 526-552). (Brill Handbooks of Chinese Overseas; Vol. 1).
Laia Manonelles Moner
Laia Manonelles Moner, historiadora de l’art. Professora del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Centra la seva recerca en les estètiques migratòries, l’art experimental a la Xina i la seva recepció en l’àmbit euroamericà. Ha comissariat l’exposició Construyendo la China: visiones de una transformación (2010) a l’Institut d’Estudis Ilerdencs a Lleida, i també ha co-comissariat l’exposició Politizaciones del malestar (2017) al Centre d’Art Santa Mònica a Barcelona. Ha realitzat una sèrie d’entrevistes –documentades en vídeo– a artistes xinesos que s’han mostrat al Museu Artium de Vitòria i al Museu Reina Sofia de Madrid. És autora dels llibres Arte experimental en China, conversaciones con artistas (Edicions Bellaterra, 2011) i La construcción de la(s) historia(s) del arte contemporáneo en China (Edicions Bellaterra, 2017). Ha coeditat, juntament amb Joaquín Beltrán, el llibre China en el arte y la producción cultural contemporánea global (Edicions Bellaterra, 2024).